Mitmekülgsed huvid kasvatavad noortest mitmekülgsed täiskasvanud 

5. juuni 2025
Katrin Markii

Nõnda nagu igal kevadel, nii ka tänavu: pikk pingutus saab lõpuks tähistatud. Koolid ja lasteaiad ehivad saalid ja sätivad toolid aulasse ritta, et lõpuaktuse kangelased väärikalt elukestva õppe järgmistele väljakutsetele suunata.  

Meie ühiskond on veendunud, et noore peamine ülesanne on hästi õppida, saada lasteaiast kooliks valmisolek ja üldhariduskoolist konkurentsivalmidus jätkata soovitud gümnaasiumis või kutseõppes. Kuid peale koolihariduse tuleb märgata ja tunnustada ka seda, mida noored omandavad huvikoolides, huviringides, noortekeskustes ja spordiklubides – elus toimetulekuks hädavajalikke ja tulevase tööandjate silmis kõrgelt hinnatud oskusi nagu suhtlemisoskus, kriitiline mõtlemine, meeskonnas töötamine, avalik esinemine jne. Olulised ei ole üksnes aineteadmised, vaid noore inimese võimestamine, ja see saab toimuda ka väljaspool kooli.  

Huviharidus on vabatahtlik, süsteemne, õpetaja poolt juhendatud õppetegevus. Noorsootöö on juhendatud noorsootöötaja poolt, kes on selleks saanud ettevalmistuse. Mitteformaalne haridus on sama oluline kui kooliharidus. Kohustuslike õppeainete kõrval on igaühel midagi, mis tõeliselt kõnetab – olgu selleks kunst, robootika, jalgpall, ballett või miski muu asi. Just individuaalsete huvialade arendamine aitab noorel inimesel terviklikult kasvada. Huviringist võib alguse saada kunstniku, teadlase või sportlase teekond. Sporti tehes kujuneb noorel välja meeskonnatunnetus, ta õpib oma võimeid hindama ja julgust proovile panema. Noorsootöös osalemine õpetab vastutust võtma, koos tegutsema ja ennast juhtima.  

Üldharidus, huviharidus, noorsootöö ja spordivaldkond ei piilu üksteist erinevate aedade tagant – valdkonda tuleb võtta tervikuna. Iga huviharidusliku õppe puhul on oluline, et õpetajad on koolitatud, oma ala spetsialistid ja pedagoogiliste oskustega. Noorsootööd juhendavad erialase ettevalmistusega noorsootöötajad ja treenerid on omandanud selleks vajaliku ettevalmistuse. Miski ei tule aga tuulest. Selleks, et noored sooviksid huvihariduses osaleda, peab see olema innustav, motiveeriv ja kvaliteetne. Selleks, et omada kvaliteedimärki, on vajalik, et valdkonnas annaksid oskusi edasi oma ala tippspetsialistid. Eks huvi võib harrastada ka keldrites ja pööningul ning omandada TikTokist või YouTube’ist, aga kui eesotsas on pühendunud õpetaja, siis on huviharidus jätkusuutlik ja kestlik, mitte pelk 20-sekundine ajas kaduv videovälgatus. 

Noored on toonud välja, et huvihariduse kaudu saavutatakse tunnustust, eduelamusi, mis mõnel noorel on ehk formaalharidussüsteemis jäänud saamata. Kui saame noorena kogeda kultuuri selles kasvades ja seda harrastades, kujuneb see elu loomulikuks osaks. Kodust ja koolist saadud kogemus paneb meid ka täiskasvanuna hindama kunsti ja kultuuri tema erinevates vormides ning meist kujuneb teadlik ja haritud publik.  

Tänan ja tunnustan kõiki õpetajaid, kes on leidnud oma tee just huvihariduses – teie õlul on hoida järjepidevust ja kasvatada tulevast publikut! Soovin inspiratsiooni ja eduelamust noortele, kes käivad valla noortekeskustes, tegelevad aktiivselt spordi ja huviharidusega! Kiidan lapsevanemaid, kes toetavad oma lapsi mitmekülgsete huvide omandamisel! Kuni need inimesed on olemas, kestab ka kultuur ja mitmekülgsete huvidega noortest kasvavad laia silmaringiga ja haritud täiskasvanud. 

Soovin tegusat ja huvitavat suve! 

Katrin Markii
abivallavanem 

Katrin Markii Foto: Olev Mihkelmaa