Pealtnägija kajastab Kräsuli saarele tuuliku rajamise soovi

5. märts 2024
Kräsuli saar

Sellel kolmapäeval, 6. märtsil käsitleb ETV saade „Pealtnägija“ Kräsuli saarele 75 meetri kõrguse tuuleelektrijaama rajamise soovi, millega vallavalitsus ja Keskkonnaamet nõus ei ole.

5. juulil 2022 esitas Kräsuli saarel asuva kinnistu omanik vallavalitsusele projekteerimistingimuste taotluse, millega soovis Pendikse katastriüksusele rajada tuuleelektrijaama. Esitatud taotlusel kohaselt on planeeritava jaama tootmisvõimsus 900 kW ja laba kõrgus maapinnast 75 meetrit.  Kuna vallavalitsuse hinnangul oli tegemist tegevusega, mille jaoks tuleb koostada detailplaneering, väljastas vallavalitsuse ehitus- ja kommunaalosakond 2. mail 2023 projekteerimistingimustest andmisest keelduva haldusakti. See otsus vaidlustati kohtus ja 1. detsembril 2023 tühistas Tallinna halduskohus keeldumise otsuse ning kohustas vallavalitsust taotluse uuesti läbi vaatama. 1. märtsil 2024 saatis vallavalitsus taotluse esitajale tuuliku rajamise osas uue menetluse raames samuti eitava otsuse, mis toetub Keskkonnaametilt küsitud seisukohtadele.
Põhjused, miks Kräsuli saarele sellise tuuliku rajamisega ei nõustutud, on mitmeid. Esiteks ei käsitle täna kehtiv Viimsi valla üldplaneering Kräsuli saare territooriumi ja sellel puudub kehtiv üldplaneering. Ühtlasi ei ole kinnistutele kehtestatud detailplaneeringuid, millega oleks saarel kehtivat ehituskeeluvööndit vähendatud. Looduskaitseseadusest tulenevalt on Kräsuli saarel ehituskeeluvööndi laius 200 meetrit, mis erandina ei laiene olemasoleva elamu tarbeks rajatavale tehnovõrgule ja -rajatisele, mida ühte majapidamist teenindav mõistlike parameetritega tuulik võiks tähendada.

Looduskaitseseaduses määratud ehituskeeluvööndit saab vähendada üksnes Keskkonnaameti nõusolekul. Sellest tulenevalt pöördus  vallavalitsus Keskkonnaameti poole ehituskeeluvööndisse tuuleelektrijaama kavandamise osas arvamuse saamiseks. Amet kinnitas seisukohta, et looduskaitseseaduses toodud erandit saab kaaluda üksnes olemasoleva õiguslikul alusel püstitatud elamu juurde ja olemasoleva elamu (ja abihoonetele) elektritarbimise vajaduse katteks. Ühtlasi märkis amet, et juhul kui seda rakendataks olukorras, kui elamu on püstitatud või laiendatud õigusliku aluseta, kaotavad seaduses sätestatud looduskaitselised piirangud oma mõtte, kuna olukord loob eelduse, et ehituskeeluvööndisse ebaseaduslikult elamu püstitamisel oleks võimalik mööda minna seaduses sätestatud erandist. 
Soovitud tuulik on oma parameetritelt selline, mis on valdavas osas ette nähtud energia tootmiseks. Selles ei ole iseenesest midagi vale, aga sellist tootmisrajatist ei saa rajada looduskaitseseadusest tuleneva erandi alusel – see on võimalik läbi planeeringumenetluse. 

Õigusliku aluseta püstitatud hoone juurde tuulikut rajada ei ole võimalik

Alates 2022. aasta novembrist kuuluvad Kumbli, Pendikse ja Kaasiku katastriüksused ühe kinnistu koosseisu. Katastriüksused on katastris iseseisva üksusena registreeritud maatükid, millele määratakse vastavalt selle kasutusele sihtotstarve. Näiteks elamumaa on elamualune, sealhulgas korterelamu-, suvila- ja aiamaja-alune, ning selle juurde kuuluv majapidamis- ja abiehitise alune ja ehitist teenindav maa. Seega kui tuulikut soovitakse püstitada olemasoleva elamu tarbeks (elamu teenindamiseks), peab kavandatav ehitis asuma elamuga samal katastriüksusel. Ehk et kinnistu omanikul tuleb enne lahendada ka see takistus,  et plaanitav tuulik ja elamu paikneksid samal katastriüksusel. Hetkel sooviti tuulikut püstitada katastriüksusele, kus ei ole olemasolevaid elamuid, kuid on registreeritud kaks vundamenti.

Kaasiku katastriüksusel (kus elamu paikneb) on juba 1999. aasta Maa-ameti ortofotolt eristatavad kaks hoonet. Nende püstitamise aega ja seaduslikkust tuleb Keskkonnaameti hinnangul täpsustada, sest 1. aprillil 1995 hakkas Kräsuli saarel kehtima ehituskeeluvöönd 200 meetri ulatuses. Teised kaks kinnistul asuvat hoonet on sinna püstitatud ajavahemikul 2002-2003, kui ehituskeeluvöönd juba saarel kehtis. Keskkonnaameti hinnangul on need ehitised püstitatud õigusliku alusteta. 

Kui seda kõike kokku võtta lihtsamalt kujul, siis tuulikut soovitakse rajada hoonete teenindamiseks, mille õiguslik alus ei ole selge. Ja tuulik ning elamu, mida see teenindaks ei paikne samal katastriüksusel, mis on looduskaitseseaduses toodud erandi puhul ehitustegevuseks vajalik eeltingimus.

Keskkonnaamet on teinud ettepaneku ehitiste seadustamise võimalikkus välja selgitada planeerimismenetluse käigus, seal hulgas kaaludes ehituskeelu vähendamise võimalikkust saarel. Nende hinnangul tuleks ka tuuliku rajamisega nõustumiseks hinnata seaduslikul alusel püstitatud elamu iga-aastast energiakulu ja võrrelda seda elektrijaama tootlikkusega. Kui elamu tarbeks kulub keskmiselt sama palju või rohkem energiat, kui elektrijaam keskmiselt toodab, siis võib seda lugeda tehnorajatiseks, mis teenindab elamut. Vastasel juhul seda elamu tarbeks vajalikuks tehnorajatiseks lugeda ei saa. Ehk siis ameti hinnangul saab sellisesse kohta rajada vaid sellise tuuliku, mille keskkonnamõju on võimalikult väike ja see oleks vastavuses elamu teenindamiseks vajaliku energiamahuga.

Hoonete dokumentatsioon peab olema korrastatud

Kokkuvõttes on Kräsuli saarele tuuliku rajamise plaanis vaja korda saada sealsete ehitiste seaduslikkuse küsimus ja katastriüksustel paiknemine. Oleme vallas juba aastaid teinud tööd selle nimel, et registri mõttes ebaseaduslikke ehitisi süsteemselt vähendada ning andmeid ja dokumente ehitisregistris korrastada ja kindlasti jätkame selle tegevusega ka edaspidi. 

Kinnisvaraomanikud peavad veenduma selles, et nende ehitised vastavad seaduses ettenähtule, sest nagu näha, võib mingil hetkel vajaliku dokumentatsiooni puudumine takistada järgmiste plaanide elluviimist. Soovitame kõigil kinnistuomanikel kontrollida oma ehitiste andmeid ehitisregistrist ja toimetada andmete korrastamisega, kui selleks vajadus peaks tekkima.

Alar Mik
abivallavanem

Foto: Vaade Kräsuli saarele (Maa-ameti kaldenurgafoto)