Tule ja aita treenida Bürokratti

18. jaan 2023
foto

Riigi Infosüsteemi Ameti (RIA) ning Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) poolt arendatav Bürokrati rakendus on lisatud Viimsi vallavalitsuse kodulehele ja õpib inimestele infot vahendama haridusvaldkonna teemadel. Ka sina saad aidata kaasa selleks, et Bürokratt oleks tulevikus viimsilastele veelgi paremini abiks.

Ka Bürokrati virtuaalassistent** ehk praegusel hetkel vestlusrobot kodulehel on oma olemuselt tehisintellekt, mille süsteem kasutab etteantud käitumisreegleid ja mis suudab ka ise etteantud materjalidest uusi asju õppida, analüüsides ümbritsevat keskkonda ja võttes vastu teatud ulatuses iseseisvalt otsuseid. Õige lahenduseni jõuab kratt erinevate masinõppe algoritmide kaudu. Viimsi vallavalitsus on esimene kohalik omavalitsus, kes selle kasutusele võttis.

Viimsi vallavalitsuses valisime riiklikule tehisintellektile väljakutseks haridusvaldkonna, kus infot palju ja inimeste vajadus kiire ning õige info leidmiseks suurem. Bürokratt tõttab hetkel appi igal tööpäeval kell 8–16 alushariduse lehel. Bürokratiga suhtluse alustamiseks tuleb klõpsata lehe vasakul allosas olevale ikoonile ja sisestada oma küsimus(ed) tekstiväljale.

Selleks, et vestlusrobot saaks tulevikus Viimsi valla kodulehel olla kättesaadav ööpäevaringselt, tuleb teda regulaarselt alguses õpetada ja treenida. Bürokrati laadse tehisintellekti treenimiseks on vaja päringuid, millele vastamine teda õpetab. Seepärast kutsume kõiki praeguseid ja tulevasi lapsevanemaid lasteaiaga seotud teemadel Bürokratiga vestlema valla kodulehel alushariduse sektsioonis.

Kui vestlusrobot vastata ei oska, pakub ta võimalust suhelda klienditeenindusega, aga treenimise eesmärk ongi see, et need küsimused, millele kratt täna vastust ei tea, teeb ta selgeks järgmiseks korraks. Ehk siis viimsilased, tulge kratiga suhtlema, aidake tal õppida ja teeme koos teenused paremaks!

Bürokratt on osa suuremast riiklikust digiteenuste parandamisest ja digiväest
2020. aasta veebruaris lansseeris majandus- ja kommunikatsiooniministeerium Bürokrati kontseptsiooni*, mis on osa tulevikuvisioonist, mille alusel inimeste suhtlust võiks hõlbustada virtuaalsete assistentide kasutamise kaudu. Paar aastat arendustöid on olnud tulemuslikud ja esimesed avaliku sektori organisatsioonid saavad projekti reaalset juba ka kasutada. Ning Viimsi vallavalitsusel on suur au olla üks esimestest.

Eesti digiühiskonna arengukava 2030 visiooniks on, et Eesti oleks täis digiväge. Digiväelises Eestis on lihtne ja turvaline asju ajada, teenused toimivad kõrvaltvaataja jaoks justkui iseenesest ehk “nähtamatult” ja vajaduspõhiselt, jõudes inimeseni siis, kui tal neid vaja on.   Parima digiriigi kogemuse tagamiseks on tehtud mitmeid arenguhüppeid. Üheks oluliseks arenguhüppeks on näiteks Bürokrati ehk riikliku virtuaalassistendi arendused, mis tähendab avaliku sektori krattide võrgustikku, mis võimaldaks ühe kanali kaudu tarbida ja kasutada kõiki Eesti avalikke e-teenuseid.

Bürokrati eesmärk on lihtsustada inimeste elu
Viimsi soovib astuda riigiga digiarendustes sama jalga ja leida võimalusi, mis aitavad tulevikus automatiseerida korduvaid protsesse (ja neid on omavalitsustes omajagu). Ka vallavalitsusele on oluline klientide rahulolu pakutavate teenustega ja uudsete lahenduste kasutuselevõtmine võiks aidata seda rahulolu ka suurendada. Viimsi teenustega rahulolu-uuringu kokkuvõttes on välja toodud see, et inimeste jaoks on läbivaks probleemiks info leidmise keerukus või vajaliku info puudumine. Infoleidmise võimekuse parandamiseks oleme ka arendanud oma kodulehesisese otsingumootori võimekust.

Kahtlemata näeme suurt potentsiaali ka tulevikuarendustel, kus tänu vestlusrobotite ökosüsteemile saab ühe asutuse kodulehel olevast vestlusaknast küsida infot ka teise asutuse teenuste kohta. Miks see oluline on? Ikka seepärast, et inimene alati ei tea ja tulevikus ka ei pea teadma, millise asutuse vastutusalas tema küsimus on.

Hea uudis on ka see, et järgnevatel aastatel lisandub mitmeid funktsionaalsusi, näiteks on plaanis masinõppe ja keeletehnoloogia arendus, mille raames Bürokratt hakkab päriselt ka inimestega rääkima ja saab talle esitatud suulisest tekstist aru. Ootame seda huviga, sest näeme selles suurepärast võimalust meie eakate  ja erivajadustega inimestele mõeldud teenuste parandamises.

*Bürokrati kontseptsioonist leiab lisainfo www.kratid.ee/burokratt.
** Tuntumad virutaalassistendid on näiteks Amazon Alexa, Apple Siri, Google Assistant, Microsoft Cortana, Samsung Bixby, jne. 

Kristi Berggren
arendusosakonna peaspetsialist – protsessijuht